ZDRAVÉ TĚLO
Program se zaměřuje na nebezpečí pasivního kouření s důrazem na ochranu vlastního zdraví – žákům je toto téma přibližováno hravou formou v jednotlivých aktivitách. V programu se žáci také seznámí se správným postupem při nalezení injekční stříkačky.
Obecný cíl: Vést žáky k ochraně svého těla před nebezpečnými látkami obsaženými v tabákovém kouři či na nalezených injekčních stříkačkách.
Specifické cíle: Pojmenovat riziko závislosti na tabákových výrobcích.
BUĎ KAMARÁD
Program vede k porozumění a utvrzování respektu vůči druhým, nastavuje vzájemné hranice v chování. Žáci také vyjadřují to, jak vnímají svou třídu. V další hodině probíhá aktivita pro osvojení spolupráce, zdravé komunikace ve třídě a vzájemné podpory a povzbuzování se.
Obecný cíl: Předcházet agresivnímu chování žáků.
Specifické cíle: Vést žáky k porozumění hranice mezi legrací a ubližováním.
Rozvíjet spolupráci a komunikaci mezi žáky.
JÁ A INTERNET
Program skrze aktivity poukazuje na možná nebezpečí na internetu. Žáci pracují s příběhy, pomocí kterých jsou nastíněna základní pravidla bezpečného pohybu na internetu. Prostor je věnován i kyberšikaně a jejímu řešení. Dále je kladen důraz na nebezpečí kontaktu s cizími lidmi a na rizika sdílení soukromých informací ve virtuálním prostředí.
Obecný cíl: Vést žáky k bezpečnému pohybu na internetu.
Specifické cíle: Zvýšit povědomí žáků o kyberšikaně a způsobu jejího řešení.
Pojmenovat rizika komunikace s cizími lidmi a sdílení informací na internetu.
NEJSEM SÁM
Program je zaměřen na uvědomění si a respektování odlišností žáků a na posílení vlastní hodnoty. Společná aktivita pomáhá budovat přátelství a funkční vztahy v kolektivu. Dále se program věnuje základní síti pomoci v řešení nežádoucího chování mezi žáky.
Obecný cíl: Předcházet projevům šikany.
Specifické cíle: Podpořit dobré vztahy v třídní skupině.
Pomoci žákům pojmenovat možnosti, kde najít pomoc v případě potřeby.
HLAVU VZHŮRU
Program pracuje s pojmy týkajících se duševního zdraví a poskytuje žákům základní přehled psychických obtíží a jejich rozpoznání za pomoci popisu různých příběhů. Formou jednoduché aktivity reaguje na různorodost žáků a povzbuzuje jejich originalitu. Závěr je věnován možnostem nabídky odborné pomoci v případě potřeby.
Obecný cíl:Předcházet duševním obtížím.
Specifické cíle: Poskytnout žákům přehled duševních obtíží.
Vést žáky k možnostem sebenáhledu.
Povzbudit žáky ke sdílení obtíží a vyhledání odborné pomoci.
SRANDA NEBO UBLIŽOVÁNÍ
Program formou příběhů pracuje s vnímáním šikany z pohledu různých stran, vede žáky k respektování hranic druhých. Žáci také skrze práci s obrázkovými kartami charakterizují svou třídu a pojmenovávají její vlastnosti. V závěru programu žáci písemně vyjadřují lektorovi to, jak se cítí v třídním kolektivu.
Obecný cíl: Předcházet projevům šikany v třídním kolektivu.
Specifické cíle: Přiblížit negativní následky šikany na psychiku člověka u oběti, agresora i ostatních žáků třídního kolektivu.
Vést žáky k porozumění vzájemných hranic.
Základní mapování vztahů v kolektivu.